donderdag 19 december 2013

Christenen die vervolgd worden in het buitenland

Voor de gene die nog niet mijn filmpje hadden gezien op mijn YouTube kanaal over Christenen die vervolgd worden in het buitenland, schrijf ik voor vandaag aan jullie een blog voor jullie dat iets uitgebreider is dan mijn filmpje.
Wisten jullie misschien dat er 100 miljoen mensen worden vervolgd omdat ze Christen zijn? Dat Noord-Korea opnieuw op nummer 1 staat?
Noord-Korea kreeg met Kim Jong-Un een nieuwe leider. Helaas betekende dat voor de Christenen geen verbetering: de overheid deed onderzoek naar Christenen en investeerde vooral in het aanpakken van Christelijke vluchtelingen-netwerken. Nog steeds riskeren de 200.000 tot 400.000 Christenen marteling, gevangenschap of standrechtelijke executie. Vele duizenden zitten gevangen in nazi-achtige strafkampen. En Noord-Korea staat al elf jaar nummer 1 op de Ranglijst Christenvervolging.
Bijna zeventig procent van de wereldbevolking leeft in gebieden waar godsdienstvrijheid beperkt is, onder wie 100 miljoen vervolgede christenen. Ze hebben te maken met discriminatie, ontvoeringen en doodsbedreigingen. Sommigen worden zelfs vermoord. Open Doors ondersteunt vervolgde Christenen. Open Doors is een stichting dat hulp bied aan honderd miljoen Christenen die vervolgd worden.


Korte geschiedenis over Open Doors hoe eigenlijk allemaal begonnen is Open Doors is begonnen in 1955 met één man, Anne van der Bijl. Hij wilde namelijk weten hoe het was met Christenen achter het ‘ijzeren gordijn’. Toen kreeg hij de kans om naar Polen te gaan naar een communistische conferentie. Hij verliet soms de groep om de keren te bezoeken. Zo ontmoette hij voor het eerst de vervolgede kerk. Eén Bijbeltekst werd heel belangrijk voor hem, Openbaring 3:2, ‘’wees wakker en versterkt het overige dat dreigt te sterven.’’ Hij wist zeker dat de Here God hem vroeg om de vervolgede kerk te gaan ondersteunen. Hij begon met Bijbels brengen naar communistische landen, waar de Bijbel een verboden boek was. Open Doors werkt in zo’n 50 landen in Azië, Afrika, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.

Maar Open Doors…
Verspreidt Bijbels en christelijke boeken in tientallen talen. Zoals studiebijbels, kinderbijbels, Bijbels op mp3-speler voor vervolgde christenen.
Biedt trainingen in effectief kerkleiderschap en het toerusten van gemeenteleden. Zo leren christenen hun geloof verder te ontwikkelen en overeind te blijven te midden van vervolging.
Ondersteunt slachtoffers van vervolging, geweld en rampen. Hieronder vallen christelijke gezinnen, weduwen en wezen. Met lees-en schrijfles, voedsel-en noodhulp enzovoort.
Bemoedigt vervolgde christenen op verschillende manieren, door brieven en kaarten te schrijven of naar hen toe te reizen om met hen samen te zijn en voor hen te bidden.
Helpt vervolgde christenen door hun belangen op te komen. Dat gebeurt door middel van juridische hulpverlening en pleitbezorging bij instanties als de Europese Unie en de Verenigde Naties.
Brengt vervolgde christenen dichtbij christenen in Nederland door hun verhaal te vertellen.
Motiveert en activeert christenen in Nederland om vervolgde christenen te helpen door te schrijven, acties te organiseren, financieel te steunen en te bidden.

Over mezelf
Vanaf mijn 7e/8e ging ik naar de Kerk toen mijn oma naar Nederland op vakantie kwam. Sindsdien ga ik altijd naar de zondagsschool. Een zondagsschool bij mij bestaat uit vier groepen, namelijk kleuters 4- 11, 11-15, 15-20, en 20 en ouder. Daarna hebben we een grote zaal voor volwassenen.
Zo vertelt elke docent natuurlijk over God aangezien de klas goed gesplit is van leeftijd begrijpt iedereen wat er allemaal verteld wordt en dat is natuurlijk goed!
Maar sinds medio 2010 kreeg ik wat te horen over Open Doors en dat Christenen in het buitenland vervolgd worden zo bijvoorbeeld ook in China. Dankzij zondagsschool weet ik ook bijvoorbeeld over broeders in het buitenland en wat er allemaal speelt.
Vanaf nu probeer ik wat vaker over Christenen die vervolgd worden in het buitenland zowel op mijn YouTube kanaal als hier op mijn blog. Ik hoop dat jij als bezoeker meer te weten is gekomen over Christenen in het buitenland.

Wat vind jij eigenlijk dat Christenen vervolgd worden in het buitenland?
En ben jij toevallig een Christen, zo ja? Ga jij ook naar de zondagsschool? En heb jij misschien ook iets over Open Doors gehoord?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten