vrijdag 11 oktober 2013

Hoe ga jij om met een ruzie?

Het overkomt iedereen weleens dat je op jou vervolgopleiding niet naar je zin hebt, terwijl jij op een hele leuke school zit! Die niet iedereen de kans hebt om op zo'n mooie school te mogen zitten!
Afgelopen jaar zat ik in een klas waar ik super naar mijn zin had!

Voor de gene die misschien nog niet weten ik heb op mijn middelbare school een verschikkelijke jaar gehad. Mijn middelbare school duurde vier jaar, waarin ik 3 jaar ongeveer gepest ben geweest en zo ongeveer 1,5 jaar gestalkt. Na dat ik mijn examen heb gehaald ben ik verder gaan studeren. En ineens is er hier en daar hele mooie deuren voor mij geopend. Zo heb ik de leukste mensen mogen ontmoeten, met plezier naar school mogen gaan! Waar ik super dankbaar voor ben!

Maar ik vind zo jammer dat mijn klas zo kort duurde! Ik doe nu alweer een vervolgopleiding... En heb totaal niet naar mijn zin. Terwijl ik de opleiding super leuk vind!

Tips
Sinds ik een nieuwe opleiding doet heb ik enkele dingen opzij gezet, zoals:
- je gaat naar school voor je zelf en niet om vrienden te maken;
- als je een leuke klas hebt en veel vrienden kan maken is mooi meegenomen;
- als je in de klas niet met iedereen kan opschieten betekent niet dat jij geen vrienden hebt! En ga niet tegen je zelf zeggen dat jij jouw opleiding niet leuk vind omdat jij geen vrienden kan maken of niet een klik heb op school!;
- misschien kan jij met een andere klas wel opschieten.

Jij moet voor je zelf een stap maken! Het is altijd mooi meegenomen als jij vrienden kan maken met iedereen maar daar moet je niet vanuit gaan op jou nieuwe opleiding ;-).

Je kan het misschien ook wel een voordeel zien als jij niet met iedereen kan opschieten.

Wist je dat ?
-Dat als jij met iedereen kan opschieten zo close wordt dat ze jou 24/7 jou oplet? En wanneer jij het leuk hebt op school jij niet meer kan concentreren tijdens de lessen?
-Dat wanneer als iemand ziek is op school dat jij zelf geen concentratie meer hebt tijdens de lessen?

Ik vertel dit puur vanuit mijn eigen ervaring.... ;-) '' i want to help you :) ''

Je kan misschien ook wel als een voordeel zien.. Want ik vind dat je best wel gezellig mag hebben op school, tijdens de lessen of in jouw klas. Maar het mag niet ten kosten gaan op jouw concentratie of het allerbelangrijkste jouw diploma of CIJFERS!!

Maar als je juist minder close bent met jouw klas is het eigenlijk wel beter ;-) echt waar het is een feit! Voor de gene die op de middelbare school zitten beseffen het misschien nog niet. Maar misschien voor mensen die HBO studeren.

Maar hoe ga jij om met een ruzie in de klas?
Het allerbelangrijkste is hoe is de ruzie ontstaan? Door een whatsapp? Door een miss communicatie?
Het verschilt ook weer hoe de persoon jouw bericht ontvangt.. De ene gaat niet meer op het bericht en de ander wel. Sommige vormen direct een groep die tegen jouw gaat werken en de ander niet.

Laatst had ik dit ook mee gemaakt. En er waren een paar die zich afvragen van waarom had ik met grote hoofdletters geschreven. Het komt misschien raar over, maar het betekent niet dat ik toen boos was ;-)
Misschien een tip! Soms komt een bericht hard over net als vroeger op msn.. Maar sommige bedoelen het niet boos ;-) Om een mis communicatie te voorkomen is het misschien verstandig om even na te vragen of die gene te bellen ;-).

Stel als je wel een grote ruzie hebt op school waar jou andere mede studenten mee bemoeien, hoe ga jij er mee om?
Het aller belangrijkste is dat jij niet er in moet gaan, maar gewoon te negeren. Ga tijdelijk ergens anders zitten en het liefst tegen over de docent als dat mogelijk is. Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is als je weet dat je om 13:00 uur les hebt van Nederlands dat je bijvoorbeeld om 12:50 even naar de docent gaat en verteld over de situatie waar de docent rekening kan houden of in de gaten kan houden ;-)
Maak zulke dingen bespreekbaar als je ergens mee zit!!!

Hoe ga jij om met ruzie? Heb jij weleens ruzie gehad, hoe ging jij toen mee om?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten